שימוש חוקי בתמונות ברשתות החברתיות

משווקים ברשתות החברתיות ומשתמשים בתמונות? זהירות, יכול להיות שאתם מפרים זכויות יוצרים!
כדי שזה לא יקרה- הנה כמה טיפים שכדאי להכיר:

להבין את הבסיס והיסודות של זכויות היוצרים:

לא צריך ללמוד משפטים, אבל כדאי להכיר כמה עקרונות בסיסיים בזכויות יוצרים שיעזרו לך לבחור בהמשך את התמונות הנכונות.
חשוב להבין שיש הרבה מידע ברחבי הרשת בנושא זה, חלקו מוטעה וחלקו נכון.
לכן, הבנה בסיסית של כמה עיקריות תעשה את העבודה.
למשל:

  • נושא זכויות היוצרים מכסה מגוון רחב של קטגוריות, למשל:
    סרטים וקולנוע (סרטים, סדרות, תסריטים), יצירות ספרותיות (מאמרים, שירה, ספרים), אמנות חזותית (יצירות אומנות, תכשיטים, תמונות), תוכן דיגיטלי (אתרי אינטרנט, בלוגים), צילום (צילום מסחרי, אישי, דיוקנים), אמנויות הבמה (מוסיקה, מילים של שירים) ועוד.
  • הגנה על זכויות יוצרים היא אוטומטית- כלומר, היצירה שלך נחשבת שלך באופן אוטומטי מהרגע שיצרת אותה; מה שאומר שהיצירה שלך מוגנת בזכויות שלא מאפשרות לאחר להשתמש ביצירה ללא אישורך.
    אגב, המון אנשים מכירים את הסימן – © שמשמעותו "היי, היצירה הזו כולה שלי!" – למרות שבחוק, הסימן כבר לא נדרש כדי להוכיח שאכן היצירה שלך היא שלך.

לבחור את הרישיון המתאים בשימוש בתמונות ממאגר

אם נבחר להשתמש בתמונה ממאגר תמונות (גם אם הוא חינמי), נגלה כי לעתים יש מספר אפשרויות לבחירת סוג הרישיון לשימוש בתמונה; באופן כללי ככל שהרישיון לשימוש יקר יותר, כך ניתן לעשות שימוש נרחב יותר בתמונה. למשל, כאשר נשתמש בשירות מאגר התמונות של StockUnlimited, נוודא שהרישיון שנבחר, מאפשר להשתמש בתמונה לצרכים המתאימים לנו.

גם אם נשלם על תמונה מהמאגר $5 או $10, זה לא אומר שנוכל להשתמש בה כרצוננו- רישיונות רבים מגבילים את הרשות לשימוש במדיה מקוונת (לעומת מודפסת), שימוש אישי בלבד או מס' מסוים של שימושים. כדי לא להתבלבל, באתר בו נרכוש תמונות, נחפש את ההנחיות לרישיונות השונים. בכל שאלה, כדאי ליצור קשר עם החברה ולשאול האם אותה תמונה מתאימה למטרה שלנו.

כשאנחנו רוצים להשתמש בתמונה ממאגר תמונות חינמי, האפשרויות בדרך כלל פתוחות יותר.
את זכויות היוצרים ניתן למכור, להעביר ואפילו לוותר עליהן. היוצרים של התמונות משתפים אותן במאגרים חינמיים, בידיעה שהם מוותרים על הזכויות. אמנם הזכות הראשונית שייכת ליוצר, אך לפעמים בכפוף לתקנון השימוש, הוא נאלץ לוותר או לחלוק את הזכויות שלו.

לקרוא את התנאים של הפלטפורמה החברתית בה אתה משתמש

כדאי לזכור שלכל פלטפורמה של מדיה חברתית יש תנאים וכללים משלה, אשר נועדו להגן על עצמה ועל המשתמשים בה. כדי להבין מה מקובל או לא באותה הפלטפורמה, כדאי לקרוא את התנאים וההגבלות של כל פלטפורמה.

מומלץ לקחת את הזמן ולקרוא את התנאים עבור כל פלטפורמה ולהבין מה מותר ומה לא.
פעולה זו יכולה לחסוך הרבה כאב ראש, זמן וכסף בעתיד.

לקבל הרשאה ישירות מיוצר התמונה

בגדול, אם קיימת התלבטות אם מותר או לא להשתמש בתמונה ולאיזה צורך- כדאי פשוט לשאול.
בעולם המקוון של ימינו, רוב האנשים כנראה ישמחו לתת רשות להשתמש בתמונה שלהם, בתנאי שהם יקבלו קרדיט (ויש כאלו שגם לא יבקשו אותו).
באינסטגרם למשל, אם אדם משתמש בתמונה של אחר ללא רשותו, בעל התמונה המקורית יכול להגיש תלונה לאינסטגרם או לתבוע על הפרת זכויות יוצרים.
קרו מספר מקרים בעבר בהם נתבעו משתמשים על הפרת זכויות יוצרים באינסטגרם- מקרים אלו יושבו לרוב מחוץ לבית המשפט והסתכמו בתשלום סמלי.

אל תניחו ששימוש הוגן בעיניכם הוגן גם בעיניי אחרים

המושג 'שימוש הוגן' נועד לאפשר שימוש מסוים בתמונות ובתכנים כל עוד השימוש אינו פוגע בזכויות היוצר; פירוש הדבר הוא שאנחנו לא יכולים לטעון לשימוש הוגן רק כי הצלם קיבל מאתנו קרדיט – שימוש הוגן ושיוך היוצר לתמונה אינם קשורים. לכן, בתי המשפט משתמשים במבחן ארבעת הגורמים כדי לקבוע שימוש הוגן ביצירה:

  1. מטרת השימוש ביצירה (אם למטרות מסחריות, רווחיות או חינוכיות)
    2. אופי השימוש ביצירה
    3. החלק בו משתמשים מתוך היצירה (למשל, העתקת פסקה מתוך ספר או העתקת ספר שלם)
    4. ההשפעה על השוק או על הערך של היצירה

בשורה התחתונה, הרעיון הוא לאזן בין זכויות יוצרים לבין האינטרס הציבורי.
שאלו את עצמכם- לאיזו מטרה אני משתמש ביצירה? האם אני משתמש בחלק גדול מידי ממנה? האם אני עלול לפגוע בערך היצירה? כך תדעו לאזן בין הזכויות ולהשתמש ביצירה בתבונה.

לסיכום
האמת היא ששימוש בתמונות במדיה החברתית או בכלל לצורך מטרות מסחר ברשת, הוא די טריקי. התנאים לשימוש בתמונות עלולים להשתנות ממאגר למאגר ומפלטפורמה אחת לאחרת.
בכל מצב של התלבטות, כדאי תמיד לקרוא את האותיות הקטנות, לבדוק את התנאים לפני כל שימוש, העתקה או עריכה של יצירה של אחר. למידה עצמית, בדיקה "בין השורות" של הדברים, יגנו עליך בהמשך הדרך. אם בכל זאת יש ספק- כדאי פשוט לפנות ליוצר עצמו ולקבל ממנו אישור אישי. בהצלחה ?

זקוק לעזרה בשיווק העסק שלך במדיה החברתית? פנה אלינו!

כותבת המאמר – בינת פרס – Social Media Marketing בחברת אפליד

שלחו לנו מייל

חדש בבלוג​

מקצועיות לאורך כל הדרך

קידום אתרים סמנטי
בלוג קידום אתרים מקצועי

שימוש במילות מפתח ו-LSI

על ידי שילוב מילות מפתח LSI באופן טבעי בתוכן האתר, ניתן לשפר אופטימיזציית מילות מפתח, לספק חוויית משתמש עשירה ורלוונטית יותר וכך- להגביר את סיכויי הדירוג הגבוה במנועי החיפוש.
הטכניקה של LSI מאפשרת להרחיב את הנושא המרכזי באמצעות מילים וביטויים נוספים וקשורים, מבלי להידרש לשימוש חוזר במילים זהות וכך להמנע מדחיסת מילות מפתח.מעולה לאיזון בין קידום האתר לבין טקסט רהוט וטבעי.

קרא עוד »
ייעוץ תקשורת וניהול משברים
בלוג קידום אתרים מקצועי

ייעוץ תקשורת וניהול משברים

לא הייתם חושבים לקבל עובד.ת לעבודה, בלי לקבל קורות חיים ויש להניח שאתם גם נוהגים לעשות תחקיר מקדים ברשתות החברתיות וברחבי הרשת. הגיוני.

קרא עוד »
כתיבת תוכן AI והשפעתו על SEO וגוגל
בלוג קידום אתרים מקצועי

כתיבת תוכן באמצעות AI: לשמור על איכות ולהימנע מענישת גוגל

במאמר זה, אנו נתאר כיצד ניתן לשמור על איכות גבוהה ולהימנע מהענישה של גוגל כאשר משתמשים בטכנולוגיות AI לכתיבת תוכן. נכיר גם את האופן שבו גוגל מתייחס לתוכן שנוצר על ידי AI מבחינת SEO, ונראה כיצד מדגישים בגוגל את חשיבותו העולה של מודל E-E-A-T על ידי פירוט השאלות אותן כל יוצר תוכן לשאול את עצמו בעת פרסום תכנים חדשים באתר.

קרא עוד »